Monday, May 4, 2009

Kembara di Rantau Pengislahan



Lewat ku coretkan jajahan minda seusai imtihan baru-baru ini. Biar mata terkunang membawa cengkung tatapan ilmu, biar hati masih lagi walah menanti nasibnya imtihan tika itu, aku lewati juga batas minda yang masih dalam tekanan. ”Jom cameroon, hehe” jemputan yang sedikit lambat untuk dibalas dalam diri masih terikat penantian keresahan. Biasa ku sahut pantas saja ajakan ikram sahabat-sahabat itu.

Kadang hati ini, bila dimanja senang benar mengalah pada ujian. Biar dicuitNya sedikit. Kuatku hanya pada FirmanNya:

”Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah (pula) kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yang beriman” (Ali-’Imran : 139)

Aku sahut positif pada ramah jemputan teman kerna padanya ada nilai sebuah kembara yang mungkin penenteram hati yang gharib.

”maka tidakkah mereka menjelajah dunia sehingga terbentuk hati yang sedari dengan itu mereka dapat memahami erti hidup atau mereka benar-benar mempunyai telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? Kerna sesungguhnya buta yang sebenar bukanlah buta di mata tetapi hati yang ada di dada” ( Al-Hajj : 46)

Cameroon ditujui dengan meresapi nilai rasa kehambaan dan cuba diselitkan manisnya bersahabat, kalau benar pada caranya disitu ada pengislahan.....

10 comments:

tronx013 said...

saLAMM... wahhh bestnyeeeeeeeee beriadah... salam muhibbah dari hamba allah...

Jacknaim said...

buat la full story.. separuh je ni.. jgn malas1

Mujahidah Solehah said...

Assalamualaikum...

Riadah yg membina rohani...

http://mujahidahsolehah87.blogspot.com

sepi~~~ said...

salam ya poji....seronok ana membaca coretan anta ttg "kembara di rantau Pengislahan".....betol2 membuatkan wadah bingkisan rasa...hermm...salam muhibbah dari hamba Allah.......

aurora hijau said...

Salam ziarah..

Al Madudi said...

ahlan wa sahlan...

matwe said...

sungguh bez..

drnajman said...

menitis air mata membaca ...tp ayat sepi~~ lagi puitis smpai menitis air *******(sensored)...tahniah buat MESAT

Toy said...

Rajin berblog boh

Al Madudi said...

part time boh, practice bahasa malaysia...lamo doh x ngaji nih..