Sunday, November 8, 2009

PENCARIAN RASA...


Dalam selit waktu kelapangan dhuha, konfrontasi bicara bersama teman mengusik kelesuan minda dingin pagi itu. barangkali masa berikram bagai haus dalam himpitan kesibukan sebagai pelajar. Sama-sama dalam canda berbicara menyapa bagaimana berlalunya masa diri dalam menggenapi waktu praktikal yang diperuntukan. Satu persoalan yang menyusul keluh kepenatan yang entah dimana kepuasannya.

Pantas saja ingatan ini mencungkil jejak sulung di medan praktikaliti yang ku kira masih lagi terasa hangat kenangannya. Biar dalam congakkan hisab menyedarkan diri bahwa masa begitu pantas berlalu. Bukan keseorangan diri bermain rasa, kerna teman bicaraku juga menyetujui.

Mudah benar lajak minda ini cuba menghayati apa yang bakal digapai dengan izin-Nya dalam setahun dua mendatang. Gelaran DR yang bakal disandang bagai begitu dekat biar dilihat panjang dari perkiraan. Kulansungkan lagi jangkauan imaginasi keruang kerja yang kurang lebih himpitan waktunya. Membawa gambaran masa yang bakal pantas berlalu seperti yang dirasakan kini. 10 tahun, 20 tahun, 30 tahun…

Bunyinya cukup lama untuk yang mendengar, biar tiada sempat dikecapi untuk yang merasa. Lihat saja pada masa lebih dua dekad yang dilalui, mungkin saja kita merasa puas dengan seadanya. Namun tidak juga diri ini berhenti untuk terus mencari kepuasan. Hingga kini, masih lagi berjuang sekudrat mungkin, mengharap nilainya setahun dua mendatang. Kupasti setelah nilai itu dirasa, diri belum tentu puas untuk mencari selebihnya.

Langkauan prejudis ini mengenepikan bila akan diri ini berhenti dalam pencarian itu. kerna kulihat, rasa itu tiada pernah puas. Yakin kubicarakan, tiada ruang untuk kulepas dari himpit waktu sepertinya kurasa kini, mengundang keluh kesekiankalinya.

Teman bicara menyua kata, “ tiada makna umur yang panjang jika tiada usaha untuk agama”……..kerna kepuasan itu dirasa tanpa perlu dicari di akhirat sana, disitu noktah pencarian diri…

No comments: